Miasto Mińsk Mazowiecki

Nawigacja

AKTUALNOŚCI GRUDZIEŃ 2022

Zhakowaliśmy!

Projekt „Hakuj z nami rzeczywistość” już za nami! To był bardzo intensywny i twórczy czas. 

Do udziału w przedsięwzięciu, realizowanym w ramach Human Smart City,  zaprosiliśmy młodzież szkół podstawowych oraz przedstawicieli mińskiego biznesu, którzy stworzyli  Radę Biznesu. Celem Hackathonu było wygenerowanie pomysłów na rozwiązania miejskie wpisujące się w idee zrównoważonego rozwoju. Mentorzy projektu dr Sebastian Grabowski, specjalista w obszarze innowacji miejskich i smart cities oraz wieloletni samorządowiec Grzegorz Teresiński swoją wiedzą i doświadczeniem wspierali uczestników podczas prac projektowych. Członkowie Rady Biznesu podpowiadali młodym ludziom w jaki sposób wpisać pomysły w tkankę miasta. Urzędnicy natomiast byli źródłem wiedzy o  danych dotyczących np. ilości produkowanych przez mieszkańców śmieci czy specyfice komunikacji miejskiej. 

Podczas gali podsumowującej Hackathon, szkoły zaprezentowały swoje pomysły uzasadniając ich użyteczność. Poniżej przedstawiamy rozwiązania i już dziś zastanawiamy się jak wdrożyć je w życie.

Cieszymy się, że uczestnictwo w Hackathonie dało dużo satysfakcji i radości. Obserwowanie przyszłości przez pryzmat optyki młodych ludzi jest bardzo cenne dla nas samorządowców. Uczymy się wsłuchiwać w głos młodych i rozumieć ich potrzeby i perspektywę. 

Za wsparcie zespołów projektowych i zaangażowanie serdecznie dziękujemy naszym sprzymierzeńcom z Rady Biznesu: Robert Jaworski (Archvision), Mateusz Wawryszuk ( Eskulapa), Jacek Bilski (PESA Mińsk Mazowiecki Spółka Akcyjna), Małgorzata Patyńska (Utila), Cezary Radzimiński  („Strefa opcji”). Dziękujemy, że byliście z nami. 

Projekt nie odbyłby się, gdyby nie wsparcie wspaniałych nauczycieli, którzy towarzyszyli pracom zespołów projektowych. Dziękujemy: Katarzynie Trojanek, Magdalenie Grudzińskiej, Pawłowi Parchomenko, Katarzynie Szubińskiej, Kindze Musze, Sylwii Kęsickiej-Bogusz, Agnieszce Nowak, Danucie Soleckiej. 

Najważniejszymi bohaterami i bohaterkami Hackathonu byli uczestnicy projektu. Jesteśmy pod ogromnym wrażeniem zgłoszonych pomysłów. Gratulujemy i z radością je przedstawiamy. 

 „Younghelp - by nasze miasto było SMART” to nazwa rozwiązania miejskiego zaproponowana przez społeczność Szkoły Podstawowej nr 3 im. Jana Pawła II. Pomysłem stworzonym przez uczniów szkoły była propozycja stałego wolontariatu łączącego starszych i młodszych mieszkańców miasta. Projekt o nazwie "Younghelp" przyjął wizualnie postać strony internetowej, na której po założeniu konta i weryfikacji starsi mieszkańcy mogą zlecić działanie (z obszarów tj. integracja, usługi, zakupy) a młodsi je wykonać. Korzyści odnosiliby wszyscy – starsi użytkownicy mieliby zrobione zakupy, mogliby nauczyć się nowych technologii lub miło spędzić czas, młodsi mieszkańcy w zamian za wykonanie usługi mieliby przyznawane punkty, które wymienialiby na zniżki biletów np. do kina, basen czy lodowisko. Z kolei miasto zyskałoby zaangażowanych mieszkańców wrażliwych na potrzeby społeczne, zwiększoną liczbę oswojonych z nowoczesnymi technologiami starszych osób. Dzięki temu mogliby załatwiać, np. sprawy urzędowe bez wychodzenia z domu.

Uczennice i uczniowie ze Szkoły Podstawowej nr 1 im. Mikołaja Kopernika  przedstawili pomysł pod nazwą MAPMIŃSK– miński niezbędnik. To aplikacja, która umożliwiłaby poznawanie miasta na podstawie wytypowanych preferencji, a skierowana byłaby do różnych grup odbiorców: seniorów, turystów, dzieci, rodzin i młodzieży. Podział na  kategorie: sport, sztuka, muzea, zabytki, sławne miejsca, gastronomia, ciekawostki, edukacja, wydarzenia i atrakcje pozwoliłby z łatwością szybko dotrzeć do poszukiwanych treści.  „Aplikacja „MAPMIŃSK– miński niezbędnik” byłaby darmowym otwartym narzędziem, gotowym na uzupełnianie i aktualizowania w miarę potrzeb na poziomie miasta, gminy czy powiatu. Pełniłaby rolę interaktywnego przewodnika dla każdego, ułatwiając korzystanie z bogatej oferty przygotowanej zarówno dla mieszkańców jak i turystów. Dzięki aplikacji oferta ta trafiłaby do szerszego grona odbiorców, a promocja naszego regionu byłaby pełniejsza i skuteczniejsza”- zachęcają uczestnicy projektu. 

Aplikację Sportapp natomiast proponują uczniowie Szkoły Podstawowej nr 2. Jak przekonują do swojego pomysłu? Oto korzyści  płynące z uruchomienia aplikacji: rozwój sportowy mieszkańców, integracja lokalnej społeczności i  wspólnie spędzony czas, bezpieczne i profesjonalne warunki do uprawiania sportu. Uczestnicy Hackathonu widzą możliwość wykorzystania miejsc do uprawiania sportu lepiej wykorzystać istniejącą infrastrukturę miasta 

Pomysł na rozbudowę systemu informacji pasażerskiej w pojazdach komunikacji miejskiej zgłosili  uczniowie Szkoły Podstawowej nr 4  im. Powstańców Styczniowych. Zintegrowany system zapowiedzi głosowych oraz informacji wyświetlanych na tablicach multimedialnych w środku pojazdu byłby użyteczny ze względu na osoby, które dobrze  nie orientują się w terenie lub są naszymi gośćmi. Dzieci i osoby starsze pewniej czułby się wiedząc dokładnie gdzie się znajdują. Autorzy projektu w roli lektora chętnie widzieliby burmistrza miasta. 

Zacne Szósteczki ze Szkoły Podstawowej nr 6 im. Henryka Sienkiewicza przedstawiały pomysł na projekt w nowoczesnej formie tik toka i filmu. Automat do zbiórki odpadów i zbieranie punktów, które można wymienić na zniżki w instytucjach kultury i sportu to bardzo kuszące zachęty do segregowania śmieci. Zachęcamy do obejrzenia filmu, w którym młodzież przedstawia szczegóły swojego pomysłu. 

https://www.youtube.com/watch?v=0bwp4codXYg

Kasztankę Goń! – to nazwa aplikacji i pomysłu terenowej gry miejskiej zaproponowanej przez młodzież ze Szkoły Podstawowej nr 5 im. Józefa Wybickiego. Symbolem aplikacji byłaby Kasztanka Piłsudskiego a gra oprócz walorów poznawczych integrowałaby także społeczność. Uczestnictwo w grze byłoby sposobem na poznanie miasta z zupełnie innej strony. Gra dostosowana by była do różnych grup docelowych. Dzieci i młodzież mogliby np.  wykonywać zadania matematyczne lub inne związane z jakimś szczególnym świętem. Dorośli - zdobyć więcej informacji o znanych mińszczanach lub mińskim tyglu kulturowym. Co nam mogłaby dać aplikacja? Jak przekonują jej twórcy: ułatwi podróżowanie wielu turystom po mieście i zachęci młodsze osoby do zgłębiania historii Mińska Mazowieckiego. Aplikacja Kasztanka GOń jest ciekawą alternatywą spędzania wolnego czasu  z rodziną i przyjaciółmi.

Każdy pomysł młodzieży zasługuje na wprowadzenie w życie. Hackathon za nami a przed nami myślenie jak zrealizować projekty w praktyce. 

Dzięki projektowi poznaliśmy wspaniałe pomysły na rozwiązania miejskie ale także przekonaliśmy się jakich wspaniałych uczniów, nauczycieli, przyjaciół projektu mamy. Dla nas wszystkich najważniejsza jest współpraca i to by w Mińsku żyło się dobrze. 

Razem tworzymy miasto!

Opiekunami projektu z ramienia urzędu byli: Rafał Czerechów, Maciej Taras i Katarzyna Łaziuk 

  • Rzutnik, na slajdzie napis Hakuj z nami rzeczywistość
  • Dziewczyna i chłopak na scenie omawiają prezentację, na slajdzie napisy
  • Uczniowie na tle ekranu ze slajdem
  • Mężczyzna w okularach, ubrany w garnitur
  • Młody mężczyzna ubrany w garnitur stoi na scenie przy mównicy
  • Młody mężczyzna ubrany w jasną marynarkę stoi przy mównicy
  • Młoda kobieta, ciemne dłuższe włosy, stoi na scenie

wstecz

Kontakt

Urząd Miasta Mińsk Mazowiecki
ul. Konstytucji 3 Maja 1
05-300 Mińsk Mazowiecki
tel. +48 25 759 53 00, 11
fax +48 25 758 40 25

e-mail boi@umminskmaz.pl
sekretariat@umminskmaz.pl

www.minsk-maz.pl
www.bip.minsk-maz.pl

 

 

 

 

Pracujemy:
poniedziałek / wtorek / czwartek
w godz. 8.00 - 16.00
środa 8.00 - 17.00
piątek 8.00 - 15.00

Płatność bezgotówkowa w kasie Urzędu Miasta
- w poniedziałek, wtorek i czwartek w godz. od 8.00 do 15.00
- w środę w godz. od 8.00 do 15.30
- w piątek w godz. od 8.00 do 14.00

 




 

Portal Usług Elektronicznych:  https://e-minskmaz.pl 

Informacja o sposobach komunikacji - kliknij

Mapa dojazdu

Mapa dojazdu

[obiekt mapy] Mapa dojazdu do urzędu miasta w mińsku mazowieckim