Miasto Mińsk Mazowiecki

Zdjęcia w topie

Zmiana wizualizacji

Data

Dzisiaj jest 14 lipca 2020

Imieniny:

Izabeli, Kamila, Stelli

Menu główne

Plan zagospodarowania przestrzennego

Ewidencja zabytków

Księga gości

Wpisz się do księgi gości. Zostaw po sobie ślad.

Newsletter

Newsletter
Zapisz się do newslettera i bądź na bieżąco z wydarzeniami

Podaj poniżej adres e-mail

Reklama

  • Europa dla Obywateli
  • MSA wyposażenie

Nawigacja:

Treść strony

Cykl szkoleń dla pracowników w ramach projektu „ Mińsk Mazowiecki – miasto inteligentnych dzielnic”

Cykl szkoleń dla pracowników w ramach projektu „ Mińsk Mazowiecki – miasto inteligentnych dzielnic” obejmował osiem spotkań. W warsztatach uczestniczyli pracownicy Urzędu Miasta Mińsk Mazowiecki i Gminy Mińsk Mazowiecki. Tematyka szkoleń spójna była z założeniami projektu Human Smart City, a poruszone treści dotyczyły diagnozy, ewaluacji, kwestii dostępności, partycypacyjnego tworzenia strategii dla dzielnicy i projektowania przestrzeni publicznej, audytu urbanistycznego  oraz zasad efektywnej współpracy urzędników z architektami i urbanistami.

Poniżej przedstawione jest krótkie podsumowanie warsztatów. Mamy nadzieję, że  omawiane treści przyciągną uwagę  innych samorządowców, architektów czy po prostu osoby zainteresowane zagadnieniami związanymi z inteligentnymi miastami.  

 

Audyt dostępności architektonicznej

Liczba osób z niepełnosprawnością systematycznie wzrasta. Według Światowego Badania Zdrowia grupa ta określana jest na ponad 700 milionów osób, co stanowi ponad 15% populacji Ziemi. Oznacza to, że co 7. człowiek mijany na ulicy jest osobą z niepełnosprawnością. Ludzie są różni, maja różne możliwości i różne potrzeby. Biorąc pod uwagę zróżnicowanie wśród użytkowników przestrzeni miejskich, konieczny jest dobór rozwiązań, które je uwzględniają. I właśnie o tym, jak dostosować przestrzeń publiczną do wymagań wszystkich obywateli, rozmawiali uczestnicy dwudniowych warsztatów, które prowadzone były przez dr. inż. arch. Paulinę Totę.  Różnorodność możliwości fizycznych, sensorycznych i intelektualnych poszczególnych użytkowników przestrzeni miejskich jest ogromna. W procesie projektowym i wykonawczym pod uwagę powinny być brane przede wszystkim możliwości psychiczne, sensoryczne oraz intelektualne poszczególnych użytkowników przestrzeni. Mając na względzie różnorodność użytkowników przestrzeni miejskich, konieczny jest dobór narzędzi, które uwzględniają potrzeby i możliwości osób z ograniczeniami w poruszaniu się, ograniczeniami sensorycznymi, psychicznymi czy intelektualnymi. Ponadto, użytkownicy wózków, osoby z małymi dziećmi, seniorzy, kobiety w ciąży oraz osoby nieznające języka danego kraju. Osobą z niepełnosprawnością może stać się każdy w zależności od sytuacji i okoliczności.

Uczestnicy warsztatów  poznali zasady projektowania uniwersalnego, czyli rozwiązań kompleksowych, wprowadzających dostępność na każdym etapie procesu projektowania, wykonania, użytkowania budynku czy przestrzeni. Prawdopodobnie urzędnicy nie będą wykonywać audytu dostępnościowego, ale ważne jest, aby na etapie projektowania usług mieli wiedzę z zakresu dostępności architektonicznej.

Diagnoza społeczna

Po co robić diagnozę społeczną? Na to pytanie najkrótsza odpowiedź brzmi – po to, aby zyskać dostęp do doświadczeń dla nas niedostępnych, szukać inspiracji, wyjść poza urzędniczą perspektywę w kreowaniu polityki miasta. Podczas szkolenia uczestnikom została przekazana niezbędna wiedza do samodzielnego zaplanowania prostego badania społecznego i oceny jakości koncepcji przedstawionej przez inne zespoły, np. ofert firm badawczych. W ramach bloku tematycznego zostały omówione następujące zagadnienia:

- określenie celu badań i sformułowanie problemu badawczego,

- formułowanie pytań badawczych,

- podstawowe metody badań ilościowych i jakościowych,

- dobór i liczebność próby w badaniach,

- prowadzenie badań terenowych,

- raportowanie.

W części praktycznej szkolenia uczestnicy zapoznali się z modelowym projektem badawczym dotyczącym przestrzeni miejskiej, a następnie zaprojektowali własny proces badawczy odpowiadający na potrzeby miasta.

Ewaluacja

Ewaluacja jest rodzajem badania, którego przedmiotem jest sposób realizacji jakiegoś działania, np. projektu. Ma pomóc w sprawdzeniu, czy robimy wszystko, by cele działania zostały osiągnięte, czy stosujemy optymalne rozwiązania, podejmujemy właściwe decyzje. Ewaluacja oznacza opartą na faktach, systematyczną refleksję nad sensem naszego działania. Pozwala określić, na ile cele, które staramy się osiągnąć, odpowiadają na realne, trafnie określone problemy i potrzeby. Pomaga zdiagnozować istniejące deficyty i rozumieć rzeczywistość społeczną, w której pracujemy, aby w razie potrzeby elastycznie reagować i modyfikować cele programów.

Wiedza z zakresu ewaluacji jest niezbędna do samodzielnego zaplanowania badania ewaluacyjnego i oceny jakości koncepcji ewaluacji przestawionych przez inne podmioty, które świadczą usługi dla samorządu.

Partycypacyjne tworzenie strategii dla dzielnicy

Czym jest partycypacja społeczna, jak ją rzetelnie realizować w kontaktach
z mieszkańcami - zastanawiali się uczestnicy kolejnych warsztatów. W najszerszym rozumieniu partycypacja społeczna, zwana też obywatelską, oznacza zaangażowanie obywateli i ich udział w kształtowaniu życia społecznego.
W partycypacji wyraża się gotowość mieszkańców do samoorganizacji i działania na rzecz wspólnego dobra. Wiedza z zakresu i rozumienia partycypacji jest niezwykle ważna, pozwala autentycznie wsłuchać się w potrzeby mieszkańców i dać wszystkim możliwość decydowania o alokacji zasobów. Ważne jest, aby rozumieć partycypację właściwie. Nie może ona być działaniem pozornym. Nie chodzi również o to, by mieszkańcy akceptowali decyzje podejmowane odgórnie, ale mieli rzeczywisty wpływ na rozwój miasta.

 Partycypacyjne projektowanie przestrzeni publicznej

Jaki cel przyświeca partycypacji w kształtowaniu przestrzeni? Odpowiedź to wypracowanie projektu przestrzeni spełniających oczekiwania obecnych i przyszłych użytkowników, włączenie mieszkańców i użytkowników w proces programowania
i realizacji inwestycji. Powiązanie procesu partycypacyjnego z procesem inwestycyjnym w szczególności dotyczy działań koncepcyjnych. Działania partycypacyjne poprawiają także związek mieszkańców z realizowaną przestrzenią publiczną. Uczestnicy warsztatów zapoznani zostali także z metodą prototypowania, która oznacza testowanie rzeczywistości. Oznacza wypracowanie na etapie analiz i danych prototypu, testowanie i obserwację, a następnie wdrożenie gotowej realizacji. To działanie z pewnością zostanie wdrożone w trakcie współprojektowania przestrzeni wspólnej w naszym mieście.

Audyt urbanistyczny

Audyt jest przygotowaniem do projektowania i zbudowaniem bazy danych. Celem audytu miejskiego jest określenie warunków brzegowych oraz ram działania dla projektów w skali urbanistycznej i architektonicznej. Aby dobrze go przeprowadzić, należy zebrać i przetworzyć informacje na temat zróżnicowania społecznego, ekonomicznego i urbanistycznego przestrzeni miejskiej.

Zasady efektywnej współpracy urzędników z architektami i urbanistami

Ostatni moduł serii warsztatów dla kadr w ramach projektu HSC dotyczył zasad współpracy urzędników z architektami i urbanistami. Uczestnikom została przekazana podstawowa wiedza na temat zamówień publicznych, ze szczególnym naciskiem na projekty przestrzeni publicznej oraz obiektów użyteczności publicznej. W ramach bloku tematycznego omówione zostały sposoby pozyskania projektu w prawie zamówień publicznych.

Udział w warsztatach utwierdził urzędników w przekonaniu o wartości rozwoju ich kompetencji i dbałości o jakość oferowanych usług.

  • Warsztaty HSC
  • Warsztaty HSC
  • Warsztaty HSC
  • Warsztaty HSC

Wstecz

Kalendarium

«lipiec 2020»
PnWtŚrCzwPtSobNd
123dzień: 45
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031

Najbliższe wydarzenia:

Brak wydarzeń w wybranym okresie

Reklama

  • Dyżury aptek
  • Wirtualny spacer
  • INWESTYCJE
  • baner reklamowy
  • MIM
  • FUNDUSZE ZEWNĘTRZNE
  • MIASTA PARTNERSKIE
  • OFERTY PRACY
  • GALERIA
  • CERTYFIKATY
  • ANKIETY
  • PLAN MIASTA
  • Punkty teleadresowe
  • E_PUŁAP
  • Karta Dużej Rodziny
  • Rodzinny Mińsk
  • Żołnierze Wyklęci

Rotator zdjęć

  • Gmina Mińsk Mazowiecki
  • MKS MAZOVIA
    MKS MAZOVIA

Dane teleadresowe

Urząd Miasta Mińsk Mazowiecki
ul. Konstytucji 3 Maja 1
05-300 Mińsk Mazowiecki
tel. +48 25 759 53 00, 759 53 11
fax +48 25 758 40 25
e-mail: boi@umminskmaz.pl

Licznik

Licznik odwiedzin 2942